Tillbaks från Göttingen!

Nu är jag hemma! Har haft en underbar och fullmatad vecka! Min familj var jättesnäll och de bodde i en renoverad gammal bondgård i en by utanför Göttingen. Här kommer en dag-för-dag redogörelse om utbytet:

Torsdag:
En lång tågresa mot Göttingen. Mycket kortspel med brödrarna. Sista biten var jag supernervös och ville bara vända om, men möttes av kramar från min tysk Jonathan och hans mamma och kände mig genast välkommen.

Alla vi som läser tyska i NVNI1 :)

Alltid kort bror!

Fredag

Fick gå upp kl 6 för de börjar skolan 7.50. Varje dag! Sen fick vi åka tåg igen i 3 h till nåt slags exprementarium.

På kvällen träffades vi alla och spelade lite biljard. Jonathan visar mig, ja det var typ sex år sedan jag spelade!

Lördag:
Jonathan tog mig med på en sightseeing tur i Göttingen.
 
Här är en lång å som även är kanal inne i Göttingen. Sen var det hem och fixa sig till Jonathans avslutningsbal. Jag hade ingen klänning men fick låna av hans storasyster. 

Här visar Jonathan mig hur man dansar disco-fox. Han var faktiskt riktigt duktig. Så duktig att han kom etta i sin grupp :)

Söndag:
Vi gjorde en familjeutflykt till två borgar. På kvällen träffades alla svenskar och tyskar och bowlade.

Superfin utsikt från högsta tornet!

Måndag
Vi gick i skolan hela dagen, lite långtråkigt... När vi slutat följde Mimmi med mig och Jonathan och vi hängde hela kvällen.

Gross Schneen, byn där jag bodde, grundades 821!

Grillning i deras enorma trädgård :D

Tisdag
Skola igen och sen gav Mimmi och jag oss ut på stan själva!

Rossmann, ett tyskt apotek där allt kostar typ häften så mycket som här. Jag köpte smink och schampoo för ett helt år!

Onsdag
Berlin! Vi gick runt och såg på sevärdheter hela förmiddagen, sen tvingade Mimmi och jag med oss våra tyskar på en härlig shoppingtur genom hela staden. En superdag!

Reichstagsgebäude i Berlin. This is where democracy happens!

Torsdag
Sista dagen! Det blev ett tårfyllt avsked på tågstationen. När jag sa hej då tillJonathans mamma började vi båda att gråta! Jag hade lätt kunnat tänka mig att stanna en vecka till, det kändes som om min tyska äntligen blivit riktigt bra precis i slutet. Men förhoppningsvis blir det fler resor dit. Om en månad kommer tyskarna hit!

Mims och jag på färjan hem. Det blåste liiiiite grann ;)

FAC out!
/Filippa
 


Kommentarer
Postat av: Aya

jättefina bilder gumman :D så kul ni har haft det :D Jonathan och hans familj verkar jättetrevliga :D

2010-04-24 @ 19:01:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0